This project has received funding for 36 months (12/10/2018-11/10/2021)

from the Hellenic Foundation for Research and Innovation (HFRI)

and the General Secretariat for Research and Technology (GSRT)

under the 1st call for H.F.R.I. Research Projects for

the support of Post-doctoral Researchers

 

Thrace and Thracians

Archibald, Z. H. 1998. The Odrysian Kingdom of Thrace. Orpheus Unmasked. Oxford.

ΑΡΧΑΙΑ ΘΡΑΚΗ. Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συμποσίου Θρακικών Σπουδών 1997. Κομοτηνή.

Βεληγιάννη-Τερζή, Χ. 2004. Οι ελληνίδες πόλεις και το βασίλειο των Οδρυσών από Αβδήρων πόλεως μέχρι Ίστρου ποταμού. Θεσσαλονίκη.

Βλαχόπουλος, Α. & Δ. Τσιαφάκη (επιμ.), 2015. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΘΡΑΚΗ. Αθήνα.

Γραμματικοπούλου, Ε. 2000. Θράκη. Ιστορικές και Γεωγραφικές προσεγγίσεις. Αθήνα.

Casson, S. 1926. Macedonia, Thrace and Illyria. Their relation to Greece from the earliest times down to the time of Philip and Amyntas. Oxford.

Danov, C. M. 1976. Altthrakien. Berlin.

Fol, A. (επιμ.), 2002. Thrace and the Aegean, 8th International Congress of Thracology, Sofia-Yambol, 25–29 Σεπτεμβρίου 2000. Sofia.

Fol, A., Marazov, I. 1977. Thrace and the Thracians. New York.

Hoddinott, R. F. 1981. The Thracians. London.

Jacoby, F. 1926. Die Fragment der griechischen Historiker. Zweiter Teil: Zeitgeschichte. C: Kommentar zu Nr. 64–105. Berlin.

ΘΡΑΚΗ 2000. Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Αντολικής Μακεδονίας–Θράκης. Κομοτηνή. Ιακωβίδου, Α. (επιμ.), 2007.

Η Θράκη στον Ελληνο-Ρωμαϊκό κόσμο, Πρακτικά του 10ου Διεθνούς Συνεδρίου Θρακολογίας, Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη 18–23 Οκτωβρίου 2005. Αθήνα.

Isaac, B. 1986. The Greek Settlements in Thrace until the Macedonian Conquest. Leiden.

Λουκοπούλου, Λ., Ζουρνατζή, Α., Παρισάκη, Μ. Γ. & Σ. Ψωμά 2005. Επιγραφές της Θράκης του Αιγαίου: μεταξύ των ποταμών Νέστου και Έβρου (Νομοί Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου). Αθήνα.

Μπόνιας, Ζ. & J.-Y. Perreault (επιμ.), 2009. Έλληνες και Θράκες στην παράλια ζώνη και την ενδοχώρα της Θράκης στα χρόνια πριν και μετά τον μεγάλο αποικισμό, Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου Θάσος, 26–27/9/2008. Θάσος.

Σαμσάρης, Δ. 1980. Ο εξελληνισμός της Θράκης κατά την ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα. Διδακτορική διατριβή. Θεσσαλονίκη.

Sears, M. A. 2013. Athens, Thrace, and the shaping of Athenian leadership. New York.

Τσιαφάκη, Δ. 1998. Η Θράκη στην αττική εικονογραφία του 5ου αιώνα π.Χ. Προσεγγίσεις στις σχέσεις Αθήνας και Θράκης. Κομοτηνή.

Valeva, J., Nankov, E.& D. Graninger (επιμ.), 2015. A Companion to ancient Thrace. Oxford.

Zannis, A. G. 2012. Le pays entre le Strymon et le Nestos: Géographie et Histoire (VII - IV siècle avant J.-C.). Αθήνα.

 

Attic Pottery

Beazley, J. D. 1956. Attic Black-figure Vase-painters, Oxford.

Beazley, J. D. 1963. Attic Red-figure Vase-painters, Second ed., Oxford.

Beazley, J. D. 1971. Additions to Attic Black-figure Vase-painters and to Attic Red-figure Vase-painters, Oxford.

Beazley, J. D. 1993. Η εξέλιξη του αττικού μελανόμορφου ρυθμού, μτφρ. Η. Ανδρεάδη. Αθήνα.

Boardman, J. 1980. Αθηναϊκά μελανόμορφα αγγεία, μτφρ. Ο. Χατζηαναστασίου. Αθήνα.

Boardman, J. 1985. Αθηναϊκά ερυθρόμορφα αγγεία, αρχαϊκή περίοδος, μτφρ. Ε. Σερμπέτη & Γ. Χατζή. Αθήνα.

Boardman, J. 1995. Αθηναϊκά ερυθρόμορφα αγγεία, κλασική περίοδος, μτφρ. Ε. Σερμπέτη. Αθήνα.

Boardman, J. 1996. Οι αρχαίοι Έλληνες στην υπερπόντια εξάπλωσή τους · οι πρώτες αποικίες και το εμπόριό τους, μτφρ. Η. Ανδρεάδη. Αθήνα.

Boardman, J. 2006. Η ιστορία των αρχαίων ελληνικών αγγείων. Αγγειοπλάστες, αγγειογράφοι και εικόνες, μτφρ. Δ. Γιανναρούδη, Δ. Κουτσούμπα. Αθήνα.

Carpenter, T. 2006. Τέχνη και μύθος στην αρχαία Ελλάδα, μτφρ. Σ. Κόρτη–Κόντη. Αθήνα.

Cook, R. Μ. 1994. Ελληνική αγγειογραφία, μτφρ. Δ. Τσουκλίδου. Αθήνα.

Cohen, B. (επιμ.) 2006. The Colors of Clay. Special Techniques in Athenian Vases. Los Angeles.

Norskov, V. et al. (επιμ), 2009. The World of Greek Vases. Rome.

Rasmussen, Τ. & Ν. Spivey, 1997. Προσεκτικές ματιές στα ελληνικά αγγεία, μτφρ. Θ. Ξένος. Αθήνα.

Scheibler, I. 1992. Ελληνική κεραμική: παραγωγή, εμπόριο και χρήση των αρχαίων ελληνικών αγγείων, μτφρ. Ε. Μανακίδου. Αθήνα.

Schreiber, T. 1999. Athenian Vase Construction. A Potter’s Analysis. Malibu. (http://www.getty.edu/publications/virtuallibrary/0892364653.html?subject=antq)

Simon, E. 1983. Festivals of Attica. An Archaeological Commentary. Μadison.

Simon, E. 1996. Οι Θεοί των Αρχαίων Ελλήνων, μτφρ. Σ. Πινγιάτογλου. Θεσσαλονίκη.

Stissi, V. V. 2002. Pottery to the People. The Production, Distribution and Consumption of Decorated Pottery in the Greek World in the Archaic Period (650–480 BC). Amsterdam.

Τιβέριος, Μ. 1996. Ελληνική Τέχνη. Αρχαία Αγγεία. Αθήνα.

Tréziny, H. (επιμ.), 2010. Grecs et Indigènes de la Catalogne à la Mer Noire (Actes des rencontres du programme européen Ramses 2, 2006–2008). Paris.

Tsetskhladze, G. R. (επιμ.), 2008. Greek Colonisation. An Account of Greek Colonies and other Settlements Overseas, τόμ. 2. Leiden–Boston.

Vickers, M. & D. Gill, 1994. Artful Crafts: Ancient Greek Silverware and Pottery. Oxford.

 

Attic Pottery in Thrace

Αβραμίδου Α. - Τσιαφάκη Δ. 2015, Αττική Κεραμική. Συμβολή στις επαφές Αθήνας και Θράκης. Αθήνα.

Avramidou Α. – Tsiafaki D., Preliminary Results of the Research Project Attic Pottery in Thrace, in: Proceedings of Ancient Thrace: Myth and Reality. 13th International Congress of Thracology, 3–7 September, Kazanlak (forthcoming). 

Bouzek, J. 2003. Studies of Greek Pottery in the Black Sea Area. Oxford.

Dinsmoor, A. N. 1992. ‘Red-figured pottery from Samothrace’, Hesperia 61, 601–615.

Fless, F. 2002. Rotfigurigen Keramik als Handelsware. Erwerb und Gebrauch attischer Vasen in mediterranen und pontischen Raum während des 4. Jhs. V. Chr. Rahden/Westf.

Lazarow, M. 1990. Antichna risuvana keramika v Bulgaria (Ancient painted pottery in Bulgaria). Sofia.

Maffre, J. J. 1979. Céramique attique à décor mythologique trouvée à l’Artémision de Thasos. Thasiaca, BCH Suppl. 5, 11–74. Αθήνα-Paris.

Maffre, J. J. 2012. ‘Les coupes attiques de petits-Maîtres à Thasos’. Στο Τιβέριος κ.ά. (επιμ), 2012, 23–37.

Μάλαμα, Π. 2012. ‘Κεραμική αρχαϊκών χρόνων από την αρχαία Γαληψό’. Στο Τιβέριος κ.ά. (επιμ.), 2012, 349–355.

Μανακίδου, Ε. 2012. ‘Εισηγμένη Κυκλαδική, Κορινθιακή και Αττική κεραμική αρχαϊκών χρόνων στην αρχαία Οισύμη’. Στο Τιβέριος κ.ά. (επιμ.) 2012, 359–370.

Mayor, Α., J. Colarusso & D. Saunders 2014. ‘Making Sense of Nonsense Inscriptions Assossiated with Amazons and Scyτhians on Athenian Vases’, Hesperia 83, 447–493.

Oakley, J. H. 2009. “Attic Red-Figure Beakers: Special Vases for the Thracian Market”, AntK 52, 66–74.

Παρδαλίδου, Χρ. 2012. ‘Κεραμική αρχαϊκών χρόνων από το ιερό του Απόλλωνα στην αρχαία Ζώνη του νομού Έβρου’. Στο Τιβέριος κ.ά. (επιμ.) 2012, 425–435.

Reho Μ., Атическата червенофигурна керамика от Националния археологически музей [Attic Red-figure Ceramics from the National Archaeological Museum] (Sofia 1992).

Reho, M. 1990. La ceramica attica a figure nere e rosse nella Tracia bulgara. Rome.

Shapiro, H. A. 1983. “Amazons, Thracians and Scythians”, GRBS 24, 105–114.

Τιβέριος, Μ., Ε. Μανακίδου, Β. Δεσποτίδου & Α. Αρβανιτάκη (επιμ.) 2012. Η κεραμική της αρχαϊκής εποχής στο Βόρειο Αιγαίο και την περιφέρειά του (700–480 π.Χ.). Πρακτικά Αρχαιολογική Συνάντησης Θεσσαλονίκη, 19–22 Μαϊου 2011. Θεσσαλονίκη.

Tsiafaki D. – Avramidou A., Attic Vases in Thrace as Agents of Commercial and Cultural Values, in Z. Koçel-Erdem – R. Şahin (eds.), Proceedings of the Conference Commercial Networks and Cultural Connections in Thrace: Evaluating the Pottery Evidence, Mimar Sinan Fine Arts University, Istanbul, 26–28 April 2017 (Archaeopress forthcoming).

Venedikov, I. 1963. Apoloniia: raskopkite v nekropola na Apoloniia prez 1947–1949 (Apollonia: excavations in the cemetery 1947–1949). Sofia.

Vottéro, G. (επιμ.), 2009. Le grec du monde colonial antique. I: Le N. et N.-O. de la mer Noire: actes de la table ronde de Nancy, 28–29 septembre 2007. Nancy & Paris.

Φριτζίλας, Στ. 2012. ‘Αττική πελίκη με διονυσιακή παράσταση από τη Σαμοθράκη: ένα έργο του Ζωγράφου του Θησέα’. Στο Τιβέριος κ.ά. (επιμ.) 2012, 169–178.

Zaneva, M. 1982. Craters from Apollonia. Sofia.

Ancient Greek pottery is an integral part of archeology, since, due to its uninterrupted presence throughout the ages, it is an important tool for dating and an inexhaustible source of information for modern scholars. Despite their humble material, ancient vessels are better preserved than other products of human activity, either intact or – more often – in shreds (ostraca), thus allowing us to examine directly the remains of a civilization. In Greece the centers of pottery production were numerous, however, every epoch had some workshops distinguished from the rest and became particularly popular either due to innovative shapes or techniques of decoration. Pottery distribution was directly related to demand and mainly to intended use (eg burial, symposium, warehouse), while the interest in content (eg. liquid or nonliquid food, perfumes), as well as the commercial network were also decisive. Therefore, it’s not accidental that during the seventh century BCE, for instance, a time of Corinth’s omnipotence, Corinthian perfume vessels were exported to the entire Mediterranean, whilst, by late sixth century BCE, they were replaced by Attic symposium vessels, since the city of Athens becomes gradually regulator of the political, economic and artistic activity, especially after the end of the Persian Wars.

Among the greatest achievements of ancient Greek pottery is the invention of the black-figured and red-figured techniques. Specifically, the black-figured technique was invented in ancient Corinth at the beginning of the seventh century BCE, but it was fully developed by the Athenian painters, who adopted it around 630 BCE and had a catalytic role in it’s spread during the following century.

The process of making a black-figured vessel begins with the grinding of its surface and the application of a thin coating, made of clean fine clay, in order to achieve an even, smooth finish. When the vase became dry, the vase-painter made a draft of the composition he wanted to paint using charcoal or a sharp tool. He covered the areas he wanted to "color" with black "paint" using a viscous mixture of clay and alkali or potash, while the details were rendered using engraving and two added clay colors, white and violet. The final changeover of the clay-colors would appear after the firing of the vessel.

The stages of making a red-figured vase are the identical to those of the black-figured technique, apart from the fact that, whenever the painter wants a figure to be “colored” in red, he applies alkali or potash to the rest of the vase (background), leaving the figure in its natural color of clay. Moreover, the details are rendered with added black clay. More specifically, using special tools, vase painters can now design “relief” and “flat lines” and apply different clay solutions of varying fluidity, in order to represent shading, volume, motion and color gradation in their compositions. Thus, in the first phase of firing (oxidative) the vase remains red, in the second phase (reductive) the whole surface becomes black, while in the third oxidative phase things change again: unlike the black-figured technique, the figures regain their red color, while the background and details remain black due to the glassy coating created during the second stage of firing.

Page 1 of 2

Free Joomla templates by L.THEME